Svar: Rytme ved 6 måneder
4. december 2018
Alder:
6 mdr.
Kære hjemmegående mor
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at det er gået så fint med at introducere skemad, det lyder som om, at jeres datter er rigtig god igang og nyder, når I sidder og spiser sammen som familie :)
Du har helt ret i, at der sker rigtig meget udviklingmæssigt med jeres datter netop nu. Hun begynder ofte at kunne være vågen i lidt længere tid og hun er naturligt meget interesseret i at bruge sig selv både motorisk og mentalt. Hun triller omkring på gulvet, øver sig i at få fat i sine tæer, lægger sig op på albuerne, forsøger at krybe osv. ligesom hendes verbale repertoire udvides nu - hun pludrer mere og mere, har flere og flere lyde, laver læbelyde og dybe svælglyde og nogle gange kan hun næsten forskrække sig selv med sine skrig... Og det betyder alt sammen, at hendes vågne perioder bliver mere aktive og at de derfor nogle gange også bliver lidt længere - og at hun begynder at kunne nøjes med to lure dagligt i stedet for de tre lure, som hun tidligere har haft behov for.
Hun har også brug for mere mad nu - flere skemåltider - samtidig med, at hun stadig skal tilbydes en del flasker for at få sit behov for mælk og væske tilstrækkeligt dækket. Det er vigtigt, at hun tilbydes vand til alle måltider og at flaske med mme stadig indgår som en fast del af hendes putteritual. Derfor er det rigtig godt, at du forsøger at bibeholde rytmen med grød, når hun vågner og flaske, før hun skal sove :)
Og så er det også rigtig godt, hvis du kan begynde at give hende lidt mad i hånden, når hun skal spise. At sidde med mad i hånden en rigtig god øvelse. Hun lærer at mad smager forskelligt, at det kan have forskellig konsistens. Hun kan sidde og gumle, sutte, opbløde med spyt og får fornemmelse for at arbejde med mad i munden, hun får en naturlig fornemmelse for, hvor langt ind i munden man kan komme mad, før brækrefleksen f.eks. stimuleres... og det er med til at styrke hendes mundmotorik at sidde med mad i hånden... ligesom det er rigtig dejligt for hende at få lov til at styre måltidet lidt selv :)
Jeg anbefaler , at du f.eks. giver hende ristede rugbrødsbjælker eller agurk at sidde og gumle på selv - og hun skal naturligvis altid være under opsyn, når du giver hende mad i hånden. Du bør IKKE give hende rå gulerod eller hårde stykker frugt som f.eks. æblebåde. De hårde grøntsager og frugter kan hun meget let få bidt et stykke af, og de kan også knække let, så et stykke kan sætte sig fast i halsen - derfor skal det hun sidder med være blødt og saftigt - det kan f.eks. også være en appelsinbåd...
Hvis du oplever at hun har rigtig svært ved at sidde med mad i hånden, men gerne vil give hende fornemmelse af at deltage og spise selv, så kan du også overveje at bruge et frugnet eller babyfeeder. Det er en lille beholder, som du kan komme forskelligt frugt og grønt i og som hun så kan sidde og sutte og gumle på. Det giver naturligt ikke det samme, som at sidde med maden direkte i munden, men det giver hende dog en følelse af at spise selv, og det er bedre end helt at spring over... :)
Med hensyn til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, så kunne den se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos gives på en ske. Vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12.30: Grøntsagsmos og der begyndes i 6 måneders alderen med lidt kød og fisk i mosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Eftermiddag ca kl 14.. Tilbydes lidt frisk frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl ca 15 som nu
Aften 18: Grøntsagsmos og også her begyndes med lidt kød eller fisk. Udgangspunktet mere og mere jeres mad. Suppleres igen med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Drømmeflaske
Jeg håber at ovenstående dagsplan giver lidt idé om, hvordan døgnet kan skrues sammen nu og hvordan du sikrer hende både mad nok og mælk nok døgnet igennem :)
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske